Tuesday 11 February 2014

Saya ingin menarik perhatian pembaca sekalian untuk sama-sama berfikir tentang masa depan kita. Ya, masa depan iaitu masa ketika kita telah bersara kelak. Adakah wang simpanan kita cukup untuk menampung pembelanjaan kita di kala kita sudah tidak berkerja dan menjana pendapatan lagi. Itu pun kalau ada duit simpanan. Kita bercerita tentang mereka yang makan gaji dan menyimpan di kumpulan wang simpanan pekerja (KWSP) sebagai simpanan masa depan. Persoalannya, cukupkah duit itu untuk menampung perbelanjaan di hari persaraan kita nanti?.......
Pada penghujung tahun 2007, terdapat lebih daripada 5.4 juta orang penyumbang aktif KWSP dengan wang simpanan yang berjumlah RM 228 bilion. Ini merupakan suatu jumlah yang cukup besar. Tetapi sekiranya kita meneliti jumlah penyumbang dan jumlah simpanan, kita akan mendapat satu gambaran yang berbeza.

Bersedialah untuk berdepan dengan kenyataan yang mencemaska. Walaupun terdapat RM 228 bilion dalam KWSP, keadaan sebenar untuk setiap individu agak berbeza. Anda boleh lihat statistik seperti yang di tunjukkan seperti di dalam Jadual 1.


Seperti yang anda boleh lihat, kira-kira 4,735 daripada penyumbang mempunyai lebih daripada RM 1 juta dalam akaun mereka. Manakala 11,457 penyumbang mempunyai lebih daripada RM 600,000 dan seramai 524,012 penyumbang lagi mempunyai lebih daripada RM 100,000 dalam akaun mereka. Kita juga perlu mengambil kira 4 juta penyumbang yang tidak aktif. Ini menjadikan jumlah penyumbang KWSP sebenar 9.5 juta orang. Jadi kesemuanya berjumlah 540,204 atau 10 peratus daripada 9.5 juta lebih penyumbang aktif KWSP. Menakutkan, bukan? Hanya 540,204 daripada 9.5 juta! Kurang daripada enam peratus penyumbang mempunyai wang yang cukup seandainya kita anggap RM 100,000 sebagai jumlah minimum untuk menyara hidup selepas bersara.

Tetapi ini juga bererti sebahagian besar penyumbang iaitu 8.9 juta yang selebihnya  atau 94 pertatus mempunyai kurang daripada RM 100,000 dalam akaun mereka. Malah 85 peratus mempunyai kurang daripada RM 50,000 untuk di gunakan apabila mereka bersara kelak.  Wang sejumlah itu, sudah tentu tidak cukup untuk menyara sepasang suami isteri selama 20 tahun dalam persaraan. Andai kata mereka berbelanja RM 1,000 sebulan, wang itu akan habis dibelanjakan pada masa hanya empat tahun! Bagaimanakah nasib mereka dalam 16 tahun yang seterusnya? Sekiranya mereka hanya berbelanja sejumlah RM 500 sebulan        (yang agak sukar dilakukan pada masa akan datang ) wang itu hanya dapat bertahan selama lapan tahun. Andaian ini dibuat tanpa mengambil kira apa-apa kesulitan atau masalah yang mungkin timbul. Sekiranya mereka ditimpa kesulitan atau dilanda sesuatu masalah kewangan, maka wang itu sudah tentu lebih cepat habis.

Kita perlu ingat bahawa wang dalam KWSP itu ialah simpanan wajib. Sekiranya simpanan wajib sebegitu sedikit, tidaklah keterlaluan jika dikatakan bahawa simpanan yang dibuat atas kemahuan sendiri sudah tentu kurang daripada yang wajib. Hanya segelintir sahaja yang mempunyai lebih banyak wang dalam tangan berbanding wang simpanan dalam KWSP. Malah, sesetengahnya langsung tidak ada apa-apa simpanan persendirian. Wang dalam KWSP itulah satu-satunya yang ada untuk persaraan mereka kelak. Maka disini kita boleh membuat kesimpulan bahawa hanya segelintir antara kita mempunyai wang yang mencukupi apabila bersara kelak. Oleh yang demikian, tidak salah jika dikatakan sebahagian besar penduduk negara ini tidak menguruskan kewangan mereka dengan betul. Kesudahannya, kita yang akan menanggung padah yang mana, hidup melarat semasa usia sudah lanjut.


Keratan Akbar 

Sementara kita masih muda, sihat dan mampu lagi untuk bekerja, mampu menjana pendapatan yang banyak sehingga beribu-ribu ringgit setiap bulan. Simpanlah sekurang-kurangnya 10% dari pendapatan tersebut sebagai simpanan tambahan untuk masa depan anda. 

0 ulasan:

Post a Comment