Thursday 21 March 2013

"Walaupun kita miskin, hidup kita memang sengsara". Pada post-post yang lepas, kita telah mengetahui serba sedikit perkara-perkara yang boleh membuatkan kita sering mengalami masalah kewangan. Dalam topik seterusnya, saya ingin mengajak anda sama-sama melihat wang secara menyeluruh. Lupakan sementara akan usaha mencari wang, bertenang dan usah terburu-buru, tarik nafas dalam-dalam agar kita dapat melihat dan faham akan peranan sebenar wang dalam kehidupan kita. Mari kita menjenguk sebentar kepada situasi yang berlaku di luar negara kita. Bedasarkan statistik semasa di Australia, hanya 8 peratus daripada 100 orang kanak-kanak akan berdikari daripada segi kewangan menjelang umur 65 tahun! 38 peratus akan meninggal dunia, 38 peratus hidup miskin dan 16 peratus lagi terpaksa terus berkerja untuk menyara hidup. Tujuh daripadanya berupaya bersara dengan pendapatan yang mencukupi dan hanya SATU!, YA!.. hanya satu yang menjadi kaya. Ini bermakna 92 peratus telah gagal untuk menguruskan kewangan mereka dengan betul. Ringkasnya, berhubung dengan soal wang, kebanyakkan orang tidak menguruskannya dengan betul.

Mungkin ada yang berkata yang statistik ini dari Australia, bukan negara yang mempunyai ramai orang kaya ataupun jutawan. Baik. Mari kita tinjau pula negara yang paling kaya di dunia. Hah negara apa lagi yang mendapat gelaran polis dunia, Amerika Syarikat lah. Juara pejuang masyarakat kapitalis. Apabila kita memperkatakan wang, itulah tempatnya. Negara itu menjanjikan kemewahan kepada semua yang rajin berusaha dan berkaliber. Memang jutawan ada di setiap ceruk penjuru negara itu. Dari segi teori, berasaskan pengetahuan dan kebijaksanaan, seharusnya semua rakyat Amerika boleh berdikari daripada segi kewangan mereka.

Dan dari segi teori juga, memang benar jumlah jutawan di Amerika lebih tinggi berbanding tempat-tempat lain di muka bumi ini iaitu seramai 9 juta orang pada tahun 2008. Memang benar ramai lagi yang akan menjadi jutawan pada masa akan datang. Tetapi pada masa yang sama juga, peratusan simpanan peribadi ( sebagai peratus pendapatan boleh guna ) telah jatuh daripada paras 9 peratus pada tahun 1973 kepada kurang daripada 1 peratus sepanjang dekad ini. Malah, hanya lima peratus pesara di Amerika boleh berdikari daripada segi kewangan! Sama seperti rakyat di Australia, hanya lima peratus rakyat Amerika dapat menikmati kegemilangan hari-hari tua mereka, sementara 95 peratus yang selebihnya mempunyai masa depan yang gelap. Ini bukanlah apa yang diidam-idamkan oleh mana-mana insan di dunia ini. Apatah lagi untuk mengaitkannya dengan rakyat negara terkaya di dunia. Hakikatnya, di negara yang kaya-raya sekali pun, masih terlalu ramai orang tidak menguruskan kewangan mereka dengan betul.

0 ulasan:

Post a Comment