Sunday 3 March 2013

Kadangkala terasa bagaikan ada undang-undang yang meminta orang mengubah suai kereta agar kelihatan seperti kereta  "sport". Ini adalah kerana terlalu ramai orang terutama golongan anak muda gemar sekali mengubah suai kereta mereka agar kelihatan seperti kereta "sport" atau "racing". Walaupun mereka bukan kaki pecut, tetapi kereta mereka perlu juga kelihatan seperti kereta sport. Jika ditanya, adakah mereka berminat dengan sukan lumba kereta?.Kebanyakkan (walaupun tidak semua) dari mereka akan memberitahu, yang mereka langsung tidak berminat dalam sukan lumba kereta. Pelik-pelik..

Jadi tidak hairanlah selain mengubah suai rumah, kegemaran kedua rakyat Malaysia adalah untuk membeli aksesori kereta. Ini termasuklah memasang cas turbo, rim sport, tayar dan spoiler yang tidak dapat dinafikan, ada sesetengah spoiler tersebut ada yang terlalu menjolok mata. Keadaan ini amatlah menyedihkan, kerana sudah tentu kesemua ini menelan belanja yang banyak. Yang lebih malang lagi, biar saya katakan bahawa alat-alat aksesori yang mahal tersebut hanya berjaya memukau/ memikat seorang sahaja-iaitu empunya kereta semata-mata. Gadis ( terutama yang bijak) tidak perduli dengan semua itu, begitu juga dengan pemandu-pemandu lain, apatah lagi dengan polis trafik, serta pihak yang mahu membeli kereta itu nanti. Malah ini akan membuatkan kereta itu sukar dijual.

Oleh itu, belilah atau biarkan lah kereta itu dalam keadaan yang seadanya dan jimat wang anda.Jika kereta itu jenis salun, biarlah ia kekal menjadi salun.Sudah semestinya jurutera yang mencipta kereta tersebut lebih mahir serta pakar dari anda. Pandulah mengikut kemampuannya dan janganlah mengharap ia dapat meredah gunung atau terbang di langit. Jika anda membeli sebuah Kancil, nikmatiah kereta ini yang jimat minyak dan mudah dipandu. Tidak ada alat atau aksesori yang boleh membantunya untuk memecut dengan laju. Kereta kancil yang telah di "modified" sesekali tidak akan dapat mengalahkan kereta lamborghini yang tidak di "modified". Hehe..



 Semoga bertemu di post yang berikutnya...

 

0 ulasan:

Post a Comment