Saturday 16 March 2013

Walaupun kad kredit banyak kegunaannya, seperti diguna pakai di stesen minyak, untuk "shopping" & makan di kedai makan (sekadar menyebut 3 sahaja), namun ia sering kali disalah guna dan menjadi punca masalah kewangan. Oleh sebab transaksi kad kredit tidak melibatkan wang tunai, ia mendorong ramai orang berbelanja lebih berbanding trasaksi wang tunai. Transaksi tanpa menggunakan wang tunai ini mungkin membuat orang (yakni pengguna kad kredit) tidak merasakan bahawa mereka sesungguhnya sedang berbelanja. Mereka tidak merasakan yang wang itu sedang terbang melayang daripada saku mereka.
Hakikat ini memang cukup membimbangkan, namun padahnya ialah apabila mereka tidak dapat membayar bil kad kredit sepenuhnya. Selagi ada bil yang tertunggak, maka selagi itulah syarikat kad kredit senang hati. Mereka boleh mengenakan faedah yang amat tinggi. Keadaan inilah yang menjadi idaman syarikat kad kredit kerana ia amat menguntungkan mereka. Sekiranya mereka mengenakan faedah sebanyak 2 peratus setiap bulan ( peratusan yang nampak sedikit ) ini bererti 24 peratus setahun ( peratusan menjadi sangat besar jumlahnya ).

Cara yang paling selamat untuk tidak berbelanja lebih dengan kad kredit adalah dengan membatalkan semua kad kredit yang ada dan berbelanja hanya secara tunai. Walaupun kadangkala tindakan ini menyusahkan, terutama jika anda sering ke luar negeri. Namun inilah satu-satunya jalan penyelesaian bagi orang yang kuat berbelanja.

Tetapi, bagi mereka yang berfikiran waras/rasional ( seperti kita, ehem-ehem), mereka masih boleh memiliki kad kredit. Mereka hanya perlu belajar menggunakannya dengan bijak dan berhemat. Ini bererti mereka:

  1. Membeli keperluan seolah-olah mereka menggunakan wang tunai.
  2. Membayar bil sepenuhnya sebelum tarikh matang.
  3. Mengelak penggunaan kemudahan pendahuluan tunai.
Sebenarnya seseorang itu hanya memerlukan SATU kad kredit sahaja, dan yang paling penting, ia jauh lebih murah. Ini adalah kerana anda berkemungkinan berbelanja lebih apabila memiliki lebih daripada satu kad kredit. Oleh sebab anda sudah pun membayar yuran keahlian tahunan dan perbelanjaan sampingan yang lain, anda berasa wajar untuk berbelanja semat-mata kerana mahu menggunakan kad tambahan itu. Jadi ini bermakna lebih banyak wang yang akan mengalir keluar dari saku anda.

Ada yang berpendapat mereka menggunakan dua kad kredit kerana beralasan ada kad kredit yang tidak diterima di sesetengah tempat ( sebagai contoh stesen minyak ). Anda tidak perlu risau tentang itu, sekiranya satu kad kredit tidak diterima, maka berkemungkinan besar kad yang satu lagi juga tidak akan diterima. Anda juga tidak perlu risau berkenaan lambang status yang kononya (sekali lagi saya ulangi "yang kononnya") ada kaitan dengan kad kredit. Mereka yang berbelanja mewah dengan menggunakan kad kredit akan menampakkan mereka berkemampuan ( atau dengan kata lain "kaya" ).
Itu hanya wujud dalam iklan. Dalam kehidupan sebenar, tiada sesiapa pun yang akan berasa kagum dengan kad kredit kita, walaupun kad itu kad emas ataupun kad platinum. Semua orang terlalu ghairah menarik perhatian orang lain sehingga tiada masa untuk memberikan perhatian kepada kita.

Bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan kad kredit dari sudut pandangan islam, anda boleh mendapatkannya di http://zaharuddin.net/kewangan/258-hukum-penggunaan-kad-kredit.html

 

0 ulasan:

Post a Comment