Thursday 28 February 2013

Memang sudah mejadi salah satu tabiat manusia itu sendiri, apa yang ada di tangan jarang disyukuri. Apa yang tiada,itulah yang sering dirisaukan ( diimpikan). Sikap sebegini bukan sahaja akan menyusahkan diri kita sahaja, malah kedudukan kewangan kita akan turut terjejas jika tiada langkah yang diambil untuk membendungnya.

Kita seharusnya menikmati apa yang kita sudah ada. Apa yang sudah kita ada dan miliki hendaklah dinikmati sepenuhnya. Dapatkan keseronokan yang sehabis-habisnya daripada segala yang kita miliki, sebagaimana kanak-kanak mendapat kepuasan yang sepenuhnya daripada barang mainan mereka. Malangnya tidak ramai yang mampu berbuat demikian. Mereka percaya bahawa mereka akan mendapat lebih banyak keseronokan daripada benda yang belum mereka miliki. Kebahagian sentiasa di luar cakupan mereka.Contohnya, walaupun sudah memiliki kereta BMW siri-3, mereka mahu BMW siri-5 pula. Justeru, kepuasan mereka kerana memiliki kereta BMW siri-3 yang canggih itu terasa hambar. Bagi mereka, kebahagiaan hanya dirasai apabila mereka berjaya membeli kereta yang lebih besar. Malangnya setelah membeli kereta siri-5 itu, mereka berangan-angan membawa BMW siri-7 pula.

Keadaan ini amatlah mendukacitakan, kerana ia bukan sahaja melambatkan seseorang itu menikmati kebahagiaan. Tetapi ia juga menelan belanja yang banyak. Mereka yang terjebak dalam kancah ini asyik berbelanja kerana memburu kebahagian yang pastinya tidak akan mereka kecapi.

Oleh itu, cubalah untuk belajar mengawal/menyekat dari kemahuan yang negatif seperti itu. Ubah kemahuan yang negatif itu kearah yang positif ( seperti tanamkan dalam diri sikap menabung dan berjimat cermat)..

0 ulasan:

Post a Comment