Sunday 24 February 2013

Hiduplah mengikut kemampuan!!! Hah itulah RAHSIANYA dan ini lah merupakan perkara asas menuju kebebasan kewangan. Mudah kan?? Ini bukan gurauan, ini betul-betul. Hiduplah mengikut kemampuan dan ukur baju di badan sendiri. Namun begitu, tidak ramai yg mampu melakukanya. Sebaliknya, mereka beria-ia berbelanja melebihi pendapatan. Membeli itu dan ini, sehinggakan perbuatan tersebut membawa padah kepada mereka kerana dibebani masalah kewangan & kesengsaraan.


Apakah yg dimaksudkan dgn hidup mengikut kemampuan??

Ia boleh dibahagikan kpda 3 bahagian (perkara).
  • Kita hendaklah berbelanja KURANG daripada gaji ( pendapatan ) kita setiap bulan. Walau sebanyak mana pun gaji/wang yg masuk.
  • Beli barang yg kita BENAR-BENAR MAMPU yg tidak melebihi sumber kewangan kita.
  • Perlu TERIMA HAKIKAT bahawa tidak semua benda kita mampu memiliki.
Jika anda mampu melakukan ketiga-tiga perkara tersebut, In Sha ALLAH.. sudah pasti anda berjaya. Klu x mampu, sya ada satu tips.. Anda cuba lakonkan watak yg memliki ketiga-tiga ciri tersebut selama sebulan. Bayangkan anda seorang yg kaya raya, mempunyai wang yg banyak dan memiliki ketiga-tiga ciri tersebut. Lakonkan watak tersebut dgn bersungguh-sungguh & konsisten.

Banyak kesan yg boleh diperolehi jika anda mampu melakukan ketiga-tiga perkara tersebut seperti:

  1. Anda tidak akn berhutang & terlepas dari melangsaikan faedah hutang yg membebankan.
  2. Masih mampu memiliki benda (walaupun tidak semua benda yg dinikmati oleh org lain).
  3. Anda mendapat kebahagiaan..
Dr David G. Myers menulis mengenai hubungan kekayaan & kebahagiaan dlm ukunya berjudul The Pursuit of Happiness. Beliau menyatakan bahawa kajian yg dijalankan di seluruh dunia membuktikan ada 2 cara untuk menjadi kaya; "Satu daripada caranya adalah dgn memilii harta yg banyak. Satu cara lg adlah untuk tidak mempunyai kehendak yg banyak"

Terdapat satu lg kajian dari Thomas J. Stanley & WiliamD. Danko, dlm buku sensasi mereka yg berjudul The Milionaire Next Door, mentakan bahawa 7 sifat sepunya yg ada pda jutawan di Amerika Syarikat.
Salah satu nya ialah, kesemua jutawan tersebut hidup tidak melebihi pendapatan mereka. Mereka bkn shja hidup mengikut keperluan, tetapi tidak melebihi kemampuan mereka. Hidup di bawah kemampuan mungkin kedengaran ganjil bgi kita, tetapi mungkin  itu sebabnya mengapa kita tidak menjadi jutawan seperti mereka!

Semoga bertemu pada RAHSIA yg seterusnya...


                   *Segala tips-tips ini adalah dipetik dari buku "Jutawan dari planet jupiter!" nukilan Azizi Ali.*



 


0 ulasan:

Post a Comment