Tuesday 26 February 2013

    Sudah semestinya, setiap orang mempunyai idola masing-masing. Dari kanak-kanak hinggalah dewasa. Semuanya ada idolanya. Dan sewajarnya, mereka juga bukan sahaja meminati, malah juga ingin meniru gaya & cara idola mereka.Mereka membeli pakaian, kereta, kaca mata, telefon bimbit dan sebagainya yang sama seperti yang digunakan oleh idola mereka agar mereka kelihatan sama seperti idola mereka. Walaupun sesetengah dari perkara tersebut melibatkan kos yang mahal.

Namun kebanyakkan dari mereka, malah hampir majoriti tidak mengetahui atau sedar betapa mereka telah terpesong ( atau dalam kata lain " kurang bijak" ) dalam mengagumi idola mereka. Mereka sebenarnya meminati idola mereka bukan kerana pakaian atau paras rupa, tetapi mereka meminati idola mereka kerana idola tersebut mempunyai identiti yang tersendiri. YA!! itulah yang sebenarnya. Saya dan semua orang mengagumi sifat, keberanian, bakat serta kecekalan mereka. Dalam erti kata lain, mereka menjadi pujaan bukan disebabka gaya. Tetapi yang sebenarnya adalah nilai-nilai murni yang ada pada idola tersebut.


Oleh itu, marilah kita mengubah paradigma kita dari sekarang ( jika tidak bila lagi ), kerana orang yang berjaya akan segera melakukan perubahan positif. Kejayaan itu ibarat tangga Anda tidak semestinya berubah secara mendadak ( hakikatnya memang sukar untuk berubah), tetapi berubah sedikit & istiqamah melakukanya. Itu lagi baik. Tinggalkan tabiat membeli barangan yang remeh dan yang tidak diperlukan. Elakkan dari membeli barang secara melulu, tetapi belilah barang yang boleh membuat kehidupan anda lebih bermakna dan selesa. 

Maka benarlah, apa yang semua orang kagumi pada idola mereka. Hanyalah nilai keluhuran yang terdapat pada idola tersebut bukan pada gaya. Apa yang belaku kepada orang yang kita minati itu juga berlaku kepada diri kita sebenarnya, tanpa kita sedari. Seperti kita tidak menyanjung orang kerana harta benda mereka, begitulah juga orang lain tidak menyanjung & menghormati kita kerana harta yang kita miliki. Tiada sesiapa pun yang menyanjung kita kerana kita memiliki rumah yang tersergam indah, kereta yang mahal atau telefon bimbit yang canggih.

Untuk menguatkan lagi kenyataan, berikut merupakan bukti bahawa keluhuran lebih penting berbanding kebendaan. Sebagai contoh, lihat sahaja teman hidup kita. Teman hidup kita samada isteri/suami/kekasih/buah hati. Pada mulanya kita mungkin meminati mereka kerana rupa paras mereka, namun selepas itu hubungan kita akan berkekalan kerana hati budi. Ringkaskan, selepas tarikan pertama, keluhuran mengatasi segala-galanya dan gaya tidak lagi dititikberatan.

Kesimpulannya... Kurangkan membeli barang yang remeh dan yang tidak diperlukan. Tidak terlalu mementingkan gaya ( tidak semestinya anda memakai baju yang lusuh atau koyak rabak). Tingkatkan keluhuran dalam diri kita dan In Sha Allah,duit poket kita pun akan meningkat.

           Semoga berjumpa pada post yang berikutnya....





0 ulasan:

Post a Comment