Thursday 28 February 2013

Salah satu kegemaran rakyat Malaysia ( walaupun bukan semua yg berkeinan sedemikian) ialah berbelanja untuk mengubah suai rumah mereka. Sesetengah orang sanggup mengeluarkan jumlah wang yang sama banyak dengan harga rumah, untuk mengubah suaikannya. Dengan kata lain, mereka mampu membeli sebuah rumah lagi dengan wang yang dibelanjakan itu! Walaupun perkara tersebut nampak lucu, ataupun nampak tidak masuk akal. Namun itulah kebenarannya, kadang-kadang ia merupakan sesuatu perkara yang menyedihkan bagi sesiapa yang menyedarinya.

Memanglah keputusan untuk menambah bilik bagi menampung keluarga yang semakin membesar merupakan langkah yang bijak, akan tetapi kebanyakan orang menjadikan "ubah suai rumah" sebagai alasan untuk berbelanja besar. Sehingga sesetengah dari mereka sanggup untuk berhutang dengan bank, semata-mata untuk mencantikkan pintu pagar rumah mereka. Jika difikirkan semula, apakah untungnya berbuat demikian? untuk tujuan keselamatan atau menarik perhatian orang? siapa yang akan terpikat? Pencuri?.. Duit habis dan orang yang terpikat hanyalah pencuri. Alangkah sedih dan rasa ruginya kita, bila mengetahui hakikatnya yang sebenar.Pintu pagar adalah salah satu contoh, selain kipas, siling rumah dan sebagainya.

Sudah sampai masanya kita sedar, dan memberitahu kepada mereka yang belum menyedari bahawa berbelanja untuk megubah suai rumah adalah contoh belanja berlebihan. Sering kali, wang yang dibelanjakan untuk mencantikkan rumah membuat mereka merana. Rumah yang sepatutnya menjadi "syurga dunia" bagi mereka , kini bertukar menjadi penjara kerana terlalu banyak wang yang dibelanjakan untukya. Sehingga mereka tidak mampu untuk melakukan perkara-perkara lain. Mereka tidak mampu untuk menabung, mempunyai wang untuk modal perniagaan apatah lagi untuk melabur agar masa depan mereka lebih terjamin.

Kesimpulannya, belilah barang-barang rumah yang boleh mendatangkan faedah ( memenuhi keperluan). Tambahkan bilik, untuk apa? Ya, untuk menampung keluarga yang besar. Pasangkan kipas atau penyaman udara untuk memberikan keselesaan pada ahli keluarga dan cat rumah setiap beberapa tahun untuk menambahkan keceriaan. Ini bukan sahaja membuatkan suasana rumah kita lebih bahagia, malah turut menjimatkan wang. In Sha ALLAH..Oh rumahku, syurgaku!

Berjumpa di post yang berikutnya..



0 ulasan:

Post a Comment