Tuesday 19 March 2013

Pesanan mel televisyen ialah industri berbilion dolar di Amerika Syarikat. Jadi tidak hairanlah ramai orang yang mencuba mencetak wang menerusi cara yang sama di negara ini. Memandangkan keadaan yang ada sekarang ini, nampaknya sedikit demi sedikit mereka berjaya berbuat demikian Jadi elok rasanya kita beringat-ingat sebelum kita terjebak sama. Anda mungkin telah menonton produk yang diklankan di televisyen setiap petang. Peralatan hebat yang diperagakan oleh model yang tegap sasa bagaikan dewa dan dewi Yunani. Kurangkan berat badan, kurangkan ukuran badan dan sebagai tambahan, kurangkan juga wang anda!

Satu daripada helah yang digunakan dalam iklan seperti ini berbunyi, "Produk ini tidak ada dijual di kedai malah hanya boleh dibeli menerusi pesanan mel televisyen". Hebat, bukan? Mereka berjaya menjadikan satu kelemahan sebagai satu daya tarikan. Pernahkah anda terfikir mengapa mereka berbuat demikian?. Ok, cuba sama-sama kita fikirkan. Sekiranya produk itu betul-betul hebat, mengapa pengeluarnya tidak mengedarkan sahaja produk-produk mereka yang hebat itu di kedai-kedai agar lebih tinggi potensi produk berkenaan terjual?. Antara sebabnya adalah kerana produk itu baru diperkenalkan. Pengeluarnya, tidak begitu yakin dengan produk yang kononnya hebat itu. Mereka mahu melihat sambutan daripada orang ramai terhadap keluarannya. Maka, cara yang digunakan ialah, membuat pengeluaran yang terhad melalui pesanan mel. Sekiranya poduk ini laku, sudah tentu produk itu akan diedarkan di kedai-kedai. Sebaliknya, jika hanya tiga orang sahaja yang  membeli produk tersebut. Maka tamatlah riwayat produk itu. Dengan erti kata lain, mereka yang membeli menerusi pesanan mel televisyen merupakan mangsa percubaan semata-mata. Mereka kini memiliki produk yang tidak digunakan dan tidak lagi dikeluarkan. Jadi apa hebatnya?

0 ulasan:

Post a Comment