Monday 4 March 2013

Kebanyakan orang membeli sehingga had kemampua mereka. Jika had kewangan membolehkan mereka memiliki kereta BMW siri-5, maka itulah kereta yang mereka akan beli. Hanya sebilangan kecil yang mahu membeli BMW siri-3. Walaupun kereta itu tidak kurang hebatnya dan yang paling penting ianya jauh lebih murah.
Situasi ini bukan sahaja terhad kepada kereta tetapi juga benda-benda lain. Malah, ketika membeli rumah sekalipun, kebanyakkan orang mahu membeli rumah yang paling besar dan paling mahal yang termampu oleh mereka. Malangnya, mereka lupa atau sengaja lupa (mungkin) bahawa rumah tersebut perlu dilengkapi dengan perabot, peralatan, hiasan dan segala macam benda. Semakin besar sesebuah rumah itu, maka semakin banyak wang yang perlu dibelanjakan untuk membeli kemudahan-kemudahan tambahan tersebut. Walaupun rumah tersebut mungkin kelihatan lebih cantik, luas dan selesa. Namun, mereka tidak mampu menikmati kemudahan-kemudahan lain. Rumah yang sepatutnya membahagiakan kita, kini terasa seperti penjara. Bayangkan lah, jika situasi tersebut benar-benar berlaku pada kita. Sesetengah orang akan mempergunakan segala sumber kewangan mereka ( simpanan @ pelaburan) yang ada  habis-habisan sehingga apabila kadar faedah pinjaman melonjak naik pada akhir tahun 1990-an, mereka tidak berupaya membayar gadai janji yang turut naik melonjak!.. Nasib mereka ibarat,"sudah jatuh ditimpa tangga dan digilis komuter!!".. Sungguh dasyat dan sedih. Hidup mereka semakin tertekan dan kebahagiaan yang diimpikan selama ini terbang melayang.

Sebagai akibat kepada tabiat suka membeli secara berhabisan mengikut kemampuan, ramai orang TIDAK pernah cukup wang. Satu strategi kewangan yang baik adalah dengan membeli kurang daripada apa yang termampu. Barang dapat, duit pun jimat.. Semoga bertemu pada pos yang berikutnya.

0 ulasan:

Post a Comment