Wednesday 20 March 2013

Socrates, ahli falsafah Yunani yang terkenal, suka pergi ke pasar di Athens. Beliau suka merayau-rayau dari gerai ke gerai dan singah sejenak untuk melihat barang jualan yang dipamerkan. Walaupun kerap ke sana, beliau tidak pernah membeli apa-apa. Seorang rakan bertanya sebabnya. Jawapan klasik yang diberikan. "Saya sentiasa kagum melihat begitu banyak barang yang tidak saya perlukan". Anda perlu ingat bahawa kejadian itu berlaku pada tahun 400M!. Sekiranya pada zaman itu sudah terdapat banyak benda yang tidak diperlukan oleh manusia maka bayangkan berapa banyak benda yang ada sekarang yang tidak diperlukan oleh kita semua. Saya juga mendapati bahawa saya tidak memerlukan lebih daripada 90 peratus barangan yang dijual pada masa ini. Benda-benda tersebut langsung tidak boleh mengubah hidup saya atau keluarga saya. Jadi jika saya membelanjakan wang yang dicari dengan titik peluh saya untuk membeli barang-barang tersebut, saya sebenarnya telah berlaku zalim kepada diri sendiri, keluarga,dan juga sesama insan. Apabila membelinya, saya menggalakkan pengeluar menghasilkan lebih banyak benda yang tidak berguna.


Demikianlah serba sedikit perkara-perkara yang menyebabkan wang kita sentiasa kering sebelum waktunya. Semoga bertemu di post yang berikutnya.

0 ulasan:

Post a Comment