Sunday 17 March 2013

Tahukah anda bahawa kita boleh berjimat dengan membeli barangan bermutu? Ini adalah kerana barangan bermutu biasanya tahan lebih lama berbanding barang yang murah ( walaupun kadang-kalanya tidak sebegitu). Kita tidak perlu membelinya selalu dan oleh yang demikian kita akan dapat berjimat untuk jangka panjang (sikit-sikit, lama-lama jadi gunung kinabalu). Perhatikan bahawa yang ditekankan disini ialah mutu dan bukannya jenama. Walaupun terdapat banyak jenama yang terkenal dan mahal, barangan tersebut tidak semestinya bermutu tinggi. Malah sebahagian besar nama-nama terkenal ini hanya gah pada nama sahaja. Erti kata lain, kita membayar untuk namanya dan bukan mutunya. Jelaslah, membeli barang berjenama terkenal ini bukan cara untuk berjimat-cermat kerana ia tidak semestinya boleh tahan lama. Jadi, apabila dikatakan mutu disini ialah barangan yang boleh tahan lama. Misalnya pakaian sepatutnya tahan dipakai sekurang-kurangnya lima tahun. Barangan lain seperti peti sejuk sepatutnya dapat berfungsi tanpa sebarang masalah besar sekurang-kurangnya 10 tahun. Hayat sesuatu barang sudah semestinya berbeza.

Apabila kita sedang menggayakan sesuatu mengikut fesyen terkini, ia akan memperlihatkan/membuktikan yang kita merupakan seorang yang sentiasa  mengikuti perkembangan fesyen dan gaya kegemaran ramai. Dengan beranggapan bahawa dengan memakai/menggayakan fesyen yang terkini akan membuatkan kita seorang yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa boleh mendatangkan masalah kewangan yang serius dan juga mengeringkan saku kita. Langkah yang lebih bijak dan menjimatkan adalah dengan bersikap konvensional. YA! Dengan berbuat demikian anda pasti tidak akan ketinggalan zaman. Tidak kira musim atau zaman apa pun, pakaian konvensional sentiasa sesuai dengan perkembangan semasa. Dan inilah fakta dan bukan auta. Sebab mengapa pereka fesyen sentiasa menghasilkan fesyen baru setiap musim adalah kerana mereka mahu menjual pakaian mereka dan meraih lebih banyak wang!! Bayangkan jika fesyen hanya bertukar setiap lima tahun sekali, sudah tentu semua pereka fesyen akan tutup kedai.


Disini saya ingin kongsikan bersama sebuah cerita mengenai seorang pereka fesyen di Kuala Lumpur yang sudah tentu namanya terpaksa dirahsiakan. Memadailah saya katakan bahawa beliau merupakan seorang pereka fesyen ternama di negara ini. Pelangganya terdiri daripada selebriti-selebriti yang terpampang dalam majalah dan oleh yang demikian tidak hairan lah jika harga rekaannya mahal-mahal belaka. Anda hendak tahu dimana pereka fesyen yang bijak ini membeli pakaiannya sendiri? Di gedung diskaun! Sikap pereka fesyen ini seharusnya dipuji kerana pandai berjimat-cermat. Banyak wang yang mengalir masuk tetapi sedikit yang mengalir keluar. Pada masa yang sama, kita seharusnya mengambil teladan daripada beliau. Sekiranya pereka fesyen ternama seperti beliau tidak perduli mengenai fesyen, mengapa kita harus bersusah-payah berbuat demikian?

0 ulasan:

Post a Comment